Od února tohoto roku funguje v České republice systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterou přinesla mimo jiné novela zákona o ochraně spotřebitele. Na tento systém synteticky navazuje nová evropská online platforma pro řešení spotřebitelských sporů v případě nákupu zboží a služeb přes internet. Což mimo jiné znamená, že od letoška je také možné řešit spory mezi obchodníky a spotřebiteli mimosoudně i v případě přeshraničního obchodu.
Nařízením o ODR (Online Dispute Resolution) byla zřízena interaktivní internetová stránka, umožňující spotřebitelům mimosoudní řešení sporů vzniklých z internetového obchodu. Spotřebitel, který je rezidentem jednoho z členských států Evropské unie a zakoupil zboží nebo službu přes internet u prodávajícího či poskytovatele služby, usazeného v některém (i jiném) ze států EU, může nyní se stížností či s reklamací přímo oslovit obchodníka právě prostřednictvím výše této platformy. Pokud se obě strany rovnou nedohodnou na smírném řešení, navrhne jedna ze stran nestranný subjekt pro řešení sporů, který je možno také vyhledat v rámci online platformy. Subjekty pro řešení sporů určují jednotlivé členské státy, v České republice je jím obecně Česká obchodní inspekce, pro oblast telekomunikací Český telekomunikační úřad, pro oblast energetiky Energetický regulační úřad a pro oblast finančních služeb Finanční arbitr. Tento nestranný subjekt by měl pomoci zprostředkovat dohodu a urovnání sporu mezi oběma stranami.
Pro obchodníky působící na internetu jsou se zavedením platformy spojeny některé povinnosti. Musí mít na svých internetových stránkách (pokud je nabídka učiněna emailem, pak v emailu) a v obchodních podmínkách uveden odkaz na platformu online řešení sporů včetně informace o existenci platformy a možnosti jejího využití při řešení sporů, a tento odkaz musí být snadno dostupný. Stejně tak musejí obchodníci vždy uvádět svou emailovou adresu.
Platforma ODR je přístupná ve všech 23 úředních jazycích Evropské unie a měla by tedy poskytovat pohodlnější a finančně nenáročnou možnost řešení spotřebitelských sporů. Přináší spotřebitelům také větší jistotu při nákupech v zahraničí a obchodníkům by mohla otevřít nové trhy. Přestože by platforma měla plně fungovat již od poloviny února tohoto roku, dle dostupných informací k tomuto datu ještě jedenáct členských států EU dosud neurčilo subjekt příslušný pro řešení sporů. V těchto „opozdilcích“ tedy není možné zatím tuto platformu plně využít.
Řešení neuznaných reklamací od nyní on-line?
16.3.2016
Nezařazené
No Comments
Jaroslav Tajbr
Od února tohoto roku funguje v České republice systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterou přinesla mimo jiné novela zákona o ochraně spotřebitele. Na tento systém synteticky navazuje nová evropská online platforma pro řešení spotřebitelských sporů v případě nákupu zboží a služeb přes internet. Což mimo jiné znamená, že od letoška je také možné řešit spory mezi obchodníky a spotřebiteli mimosoudně i v případě přeshraničního obchodu.
Nařízením o ODR (Online Dispute Resolution) byla zřízena interaktivní internetová stránka, umožňující spotřebitelům mimosoudní řešení sporů vzniklých z internetového obchodu. Spotřebitel, který je rezidentem jednoho z členských států Evropské unie a zakoupil zboží nebo službu přes internet u prodávajícího či poskytovatele služby, usazeného v některém (i jiném) ze států EU, může nyní se stížností či s reklamací přímo oslovit obchodníka právě prostřednictvím výše této platformy. Pokud se obě strany rovnou nedohodnou na smírném řešení, navrhne jedna ze stran nestranný subjekt pro řešení sporů, který je možno také vyhledat v rámci online platformy. Subjekty pro řešení sporů určují jednotlivé členské státy, v České republice je jím obecně Česká obchodní inspekce, pro oblast telekomunikací Český telekomunikační úřad, pro oblast energetiky Energetický regulační úřad a pro oblast finančních služeb Finanční arbitr. Tento nestranný subjekt by měl pomoci zprostředkovat dohodu a urovnání sporu mezi oběma stranami.
Pro obchodníky působící na internetu jsou se zavedením platformy spojeny některé povinnosti. Musí mít na svých internetových stránkách (pokud je nabídka učiněna emailem, pak v emailu) a v obchodních podmínkách uveden odkaz na platformu online řešení sporů včetně informace o existenci platformy a možnosti jejího využití při řešení sporů, a tento odkaz musí být snadno dostupný. Stejně tak musejí obchodníci vždy uvádět svou emailovou adresu.
Platforma ODR je přístupná ve všech 23 úředních jazycích Evropské unie a měla by tedy poskytovat pohodlnější a finančně nenáročnou možnost řešení spotřebitelských sporů. Přináší spotřebitelům také větší jistotu při nákupech v zahraničí a obchodníkům by mohla otevřít nové trhy. Přestože by platforma měla plně fungovat již od poloviny února tohoto roku, dle dostupných informací k tomuto datu ještě jedenáct členských států EU dosud neurčilo subjekt příslušný pro řešení sporů. V těchto „opozdilcích“ tedy není možné zatím tuto platformu plně využít.