V současnosti se aktuálním stal vládní návrh zákona o elektronické evidenci tržeb (EET), který byl začátkem února letošního roku po jistých opozičních obstrukcích schválen Poslaneckou sněmovnou. Přestože může být návrh stále ještě zamítnut horní komorou Parlamentu či vetován prezidentem republiky, lze nejspíše očekávat, že bude nakonec přijat.
Zákon o EET, jehož proklamovaným cílem je především řešení problémů krácení daní související s nepřiznáváním tržeb, přináší revoluční změny ve způsobu evidence tržeb podnikatelů. V rámci EET budou údaje o každé transakci obchodníka posílány on-line orgánům finanční správy. Každá hotovostní tržba podnikatele tak bude v okamžiku zaplacení zaevidována prostřednictvím internetu v centrálním datovém úložišti Finanční správy, od níž obdrží podnikatel následně (v řádu několika sekund) unikátní kód, který bude povinen uvést na účtenku, jež předá zákazníkovi. Elektronické evidenci budou podléhat všechny platby v hotovosti (včetně plateb žetony, kupony a stravenkami), dále platby kartou či jiným elektronickým prostředkem a platby směnkami nebo šeky. Platby formou inkasa nebo převodem z účtu evidenci podléhat nebudou.
Povinnost evidovat elektronicky všechny tržby se má vztahovat na poplatníky daně z příjmů fyzických a právnických osob. Výjimku tak netvoří ani živnostníci, kteří nemají kamennou provozovnu nebo podnikají pouze sezónně. Režim EET by však měl být v rámci České republiky zaváděn pro jednotlivé skupiny podnikatelů naštěstí postupně v období 18 měsíců od začátku fungování evidence, tj. pravděpodobně od listopadu letošního roku. Spouštění má proběhnout ve čtyřech etapách – nejprve se EET bude týkat provozovatelů ubytovacích a stravovacích zařízení, ve druhé etapě pak maloobchodu a velkoobchodu, v následující vlně pak ostatních činností, jako je doprava či zemědělství, a jako poslední by se měla zapojit řemesla a výrobní činnosti.
Systém EET přidělá mnoha obchodníkům vrásky a pro všchny pak bude znamenat náklady. Bude totiž vyžadovat od podnikatelů implementovat speciální technická řešení, která budou přizpůsobena jednotlivým typům obchodníků a jejich potřebám. Každý, kdo bude podléhat režimu EET, bude povinen mít internetového připojení (vyjma pár výjimek udělených v odůvodněných případech) a dále vlastnit příslušné elektronické zařízení (registrační pokladnu, počítač, notebook, tablet či chytrý telefon) včetně pokladního softwaru nebo aplikace, které umožní platbu zaevidovat a vytisknout účtenku pro zákazníka. Zákon o EET má pak myslet i na řešení ad hoc případů, jako je například potřeba storna na pokladně (odešle se jako mínusová položka do centrálního datového úložiště) či výpadek internetové připojení (pro ten zavádí dočasný režim offline evidence).
Po zavedením EET má být případné podvodné jednání podnikatele snadno rozpoznatelné nejen pro orgány finanční správy, ale i pro samotného zákazníka. Systém elektronické evidence by měl dle vyjádření Ministerstva financí umožnit efektivnější kontrolu tržeb, která by se měla zaměřovat přímo na případy, kdy se objeví nesrovnalosti, a docílit tak menšího zatěžování poctivých podnikatelů nadbytečnými kontrolami. Jak se tyto proklamace naplní a jaké bude mít zavedení EET ekonomické dopady, ukáže až praxe.
Zavedení evidence tržeb v České republice odstartováno
15.2.2016
Nezařazené
Comments Off on Zavedení evidence tržeb v České republice odstartováno
Jaroslav Tajbr
V současnosti se aktuálním stal vládní návrh zákona o elektronické evidenci tržeb (EET), který byl začátkem února letošního roku po jistých opozičních obstrukcích schválen Poslaneckou sněmovnou. Přestože může být návrh stále ještě zamítnut horní komorou Parlamentu či vetován prezidentem republiky, lze nejspíše očekávat, že bude nakonec přijat.
Zákon o EET, jehož proklamovaným cílem je především řešení problémů krácení daní související s nepřiznáváním tržeb, přináší revoluční změny ve způsobu evidence tržeb podnikatelů. V rámci EET budou údaje o každé transakci obchodníka posílány on-line orgánům finanční správy. Každá hotovostní tržba podnikatele tak bude v okamžiku zaplacení zaevidována prostřednictvím internetu v centrálním datovém úložišti Finanční správy, od níž obdrží podnikatel následně (v řádu několika sekund) unikátní kód, který bude povinen uvést na účtenku, jež předá zákazníkovi. Elektronické evidenci budou podléhat všechny platby v hotovosti (včetně plateb žetony, kupony a stravenkami), dále platby kartou či jiným elektronickým prostředkem a platby směnkami nebo šeky. Platby formou inkasa nebo převodem z účtu evidenci podléhat nebudou.
Povinnost evidovat elektronicky všechny tržby se má vztahovat na poplatníky daně z příjmů fyzických a právnických osob. Výjimku tak netvoří ani živnostníci, kteří nemají kamennou provozovnu nebo podnikají pouze sezónně. Režim EET by však měl být v rámci České republiky zaváděn pro jednotlivé skupiny podnikatelů naštěstí postupně v období 18 měsíců od začátku fungování evidence, tj. pravděpodobně od listopadu letošního roku. Spouštění má proběhnout ve čtyřech etapách – nejprve se EET bude týkat provozovatelů ubytovacích a stravovacích zařízení, ve druhé etapě pak maloobchodu a velkoobchodu, v následující vlně pak ostatních činností, jako je doprava či zemědělství, a jako poslední by se měla zapojit řemesla a výrobní činnosti.
Systém EET přidělá mnoha obchodníkům vrásky a pro všchny pak bude znamenat náklady. Bude totiž vyžadovat od podnikatelů implementovat speciální technická řešení, která budou přizpůsobena jednotlivým typům obchodníků a jejich potřebám. Každý, kdo bude podléhat režimu EET, bude povinen mít internetového připojení (vyjma pár výjimek udělených v odůvodněných případech) a dále vlastnit příslušné elektronické zařízení (registrační pokladnu, počítač, notebook, tablet či chytrý telefon) včetně pokladního softwaru nebo aplikace, které umožní platbu zaevidovat a vytisknout účtenku pro zákazníka. Zákon o EET má pak myslet i na řešení ad hoc případů, jako je například potřeba storna na pokladně (odešle se jako mínusová položka do centrálního datového úložiště) či výpadek internetové připojení (pro ten zavádí dočasný režim offline evidence).
Po zavedením EET má být případné podvodné jednání podnikatele snadno rozpoznatelné nejen pro orgány finanční správy, ale i pro samotného zákazníka. Systém elektronické evidence by měl dle vyjádření Ministerstva financí umožnit efektivnější kontrolu tržeb, která by se měla zaměřovat přímo na případy, kdy se objeví nesrovnalosti, a docílit tak menšího zatěžování poctivých podnikatelů nadbytečnými kontrolami. Jak se tyto proklamace naplní a jaké bude mít zavedení EET ekonomické dopady, ukáže až praxe.